Wat houdt een onderhoudsbeurt in?

Uw fiets weer als nieuw? Dat kan als u uw fiets een onderhoudsbeuert laat geven bij van der Louw tweewielers. De gemiddelde prijs voor een ondehoudsbeurt is 55 euro. Wat doen wij nou allemaal precies voor die 55 euro?

Het begint allemaal met de afspraak. Bel, mail, chat of kom langs in de winkel om een afspraak te maken. onderhouden. Geef vooraf aan of u wel of geen leenfiets wilt, dan zorgen wij dat er (indien ze niet allemaal uitgeleend zijn) op de dag van de reparatie een leenfiets voor u klaarstaat.

Zodra wij de fiets hebben geïnventariseerd en u op de hoogte bent van de kosten beginnen wij met het onderhoud. Bij een fiets die geen reparaties nodig heeft controleren wij de onderstaande lijst met punten. We beginnen áltijd aan de voorkant van de fiets.

  • Spaakspanning van het voor- en achterwiel:
    We beginnen met de spaakspanning van het voor- en achterwiel. De spaakspanning is van belang voor zowel de duurzaamheid van het wiel als voor uw veiligheid. Bij ‘slappe’ spaken merkt u dat uw fiets onstabiel rijdt en ontstaat er eerder een slag. Zonde van de fiets, maar ook gevaarlijk voor uw gezondheid.

  • De voor- en achternaven:
    De lagers in de naven worden gecontroleerd op afstelling en/of slijtage. Bij een versleten naaf krijg je speling op je wiel of loopt het wiel slecht, en dat willen we voorkomen.

  • Aandrijflijn:
    De aandrijflijn bestaat uit de ketting en tandwielen van uw fiets. De aandrijflijn wordt met Muc-Off gereinigd en gesmeerd zodat deze weer soepel en kraakvrij loopt. Bij fietsen met een naafversnelling wordt daarnaast ook de ketting gespannen.

  • Versnellingen:
    De versnellingen worden nagekeken en indien nodig bijgesteld.

  • Remmen:
    Door de remmen schoon te maken en opnieuw af te stellen zorgen wij dat u uw remmen weer kunt vertrouwen. Dit geldt voor zowel trommel-, velg en schijfremmen.

  • Balhoofd:
    Het balhoofd is een onderdeel dat vaak wordt onderschat. Veel fietsen rijden rond met een verkeerd afgesteld balhoofd. Het resultaat hiervan is extra slijtage en slecht, niet soepel stuurgedrag. Wij stellen het balhoofd correct af, en als het nodig is voorzien we deze van een nieuwe laag vet.

  • Schroeven, bouten en moeren:
    De schroeven, bouten en moeren van de fiets worden van voor tot achter nagekeken. Zitten deze los, dan worden ze uiteraard vastgemaakt. Moeten deze worden voorzien van montagevet, dan voegen we dit toe.

  • Bandenspanning:
    De bandenspanning wordt op de voorgeschreven spanning gezet.

  • Een extra stukje aandacht; ergonomie
:
    Zien wij dat het zadel verschoven is, zijn de remhendels verdraaid of vallen ons andere details op? Dan zorgen wij dat het totaalplaatje weer klopt. De fiets verlaat de werkplaats in perfecte staat, zowel optisch als technisch.

  • Van der Louw extra service:
    Als laaste wordt uw fiets volledig gereinigd en gepoest zodat deze er weer als nieuw bij staat.